http://my.fiveminutesofyourlife.net/p/enjka

Monday 24 November 2014

Cara Mudah Buat Jeruk Kedondong Asam Boi

Ehem..ehem..hukhukshuks..batuklah pulop..makan jeruk banyok...hahaha...sebenarnye nak bagitahu n3 kali ini, tuan belog nak tepek pasal jeruk pulop..Disebabkan tuan belog rajin sangat jalan-jalan ziarah blog orang lain..Maka dengan itu, terjumpalah pasal jeruk ini, lalu terus kecur air lior..sampai tengok gambor pon boleh telan-telan air liur..hahaha..berat penyakit aku ni..Biasa tengok jeruk mangga muda, tapi kali ini, tuan belog nak try kedondong aka amra..untuk merealisasikan impian anak tekak tuan blog, maka gigihlah aku pagi-pagi pergi pasar cari buah kendondong ini..jalan-jalan nampak dah buah kedondong ini, tanya berapa harga?mamat tu kata RM 3.5 sekilo..haishhh..macam tak syuka je dengan harga itu, maka pencarian diteruskan, hasilnye bertemu dengan mamat bangla nih..
aku   : 'Anne berapa sekilo?'
anne : 'rm2...adik..'
aku: wokey seeppppp anne..kasik sekilo..eh dualah..
(sebenarnya rasa nak amek 4 kilo, tapi takut lah tengok muka mak kita..hihi..nati dia soh aku makan jeruk je, tak bagi makan nasik cmno..??haha..garang weh muka mak aku time tu, nyampah agaknye tengok aku menggelupor beli kedondong..hahaha..takot gugirl..hahah)

Okeylah, tak payah citer pepanjang..moh kita tengok cara buat jeruk kedondong asam boi..



Sila kupas kulit kedondong..part ni paling tuan velog suka..sebab, boleh feeling2 anna olson..hahaha..tengok style dia kupas buah macam power jek..hahah..aku suka sangat part..letak sebesen pon takpe..hihi
Kemudian cuci bersih buah itu, diikuti dengan selawat ke atas nabi..ni mak aku selalu pesan nak basuh makanan makesure selawat..Berkat katenye..hihi

 Potong buah seperti ini, kalu korang nak potong cmne2 pon tak ape..ikut selero kowang lah..

 Haaaaa...ni bahan penting nak merealisasikan jeruk korang..asam boi, serbuk asam boi dan cili padi (mula-mula aku hiris banyak nih jek cili..tapi..'elehhhhhh cam bebudak jek makan cili ciput, tak pedas berdesing'..aku bermonolog dalam hati..hihi..Lantas hamek lagi 10 bijik..yang merah punyo, baru dewasa..hahaha)..masukkan semua dalam bekas dan tambah gula ikut suka hati korang..tapi gula janganlah banyak sampai nak buat halwa..potong kaki weh..lagipon tak balance lah dengan kemasaman kedondong itu..hihi..

Biarkan semalaman, jangan isi air ke ape tau...nati air die kuar sendiri..Disebabkan rumah ni jenis rezki rimau..tak sampai sehari..dah ngapp...sedap wehhhh..dengan kepedasan yang super sedap itu membuatkan korang rasa segar...hahaha..tapi kalu yang tak tahan pedas letak cili sikit sudah..aku suka letak banyak supaya yang tak makan pedas dalam umah ni makan sikit..so...ahkak bolehlah makan banyokkkk...hohoho..cerdik tak..cerdik tak..:P

~OKEYLAH SELAMAT MENCUBA KORANG~
BYE```JUMPA NEXT N3 EKKKK
(^_^)y

No comments:

Post a Comment

Post a Comment