http://my.fiveminutesofyourlife.net/p/enjka

Monday 26 May 2014

Cara-cara Buat Kek Mentega @ ButterCake Mudah, Cepat, Senang, Lagi Sedap

Assalamualaikum....Ohoiiiiiii..senyumlah..senyumlah..ahai cekmek molek...yihhaaa..yihhaa..siapa suka makan butter cake????sila lompat bintang..hahaha...Kek mentega adalah kek paling aku gemar..ye serius..aku menggemari kek ni..kalu kek yang ada buttercream, cream cheese memang kurang menepati anak tekak aku..maklumlah aku kan 'kampung girl'...Sebab lain aku suka gilos kek ini, masa kecik-kecik mak aku rajin sungguh buat kek ni..lagi2 time raya...lompat-lompat tengok mak aku buat kek ni..Tetiba teringat nostalgia dulu-dulu, mak aku rajin buat kek ni, lebih-lebih lagi masa raya..masa tu mak aku bakar pakai oven yang letak atas dapur...bakar pulak dalam periuk..haahaha..kau mampu??haha..macam-macam rasa mak aku buat dari kek mentega ni..Kecik-kecik dulu aku suka makan nestum, maka aku pon request kek mentega nestum..sedap weh..Makan sambil pijak-pijak badan ayah aku..tugas hakiki aku masa kecik adalah pijak belakang badan ayah aku..sebab??faktor berat badan aku yang umpama anak gajah..hahaha..Selain tu, Kek mentega coklat rice..dan yang paling aku suka sampai sekarang.."Kek Mentega Sirap Ros"..Rasanya memang gilos sedap...aroma sirap yang wangi tu membuatkan korang rasa best je nak makan..okey sesi kenang mengenang dah tamat...bagi yang berminat, jom tengok cara buat 'Kek Mentega' resipi turun temurun dari mak tuan belog..hahah..

Bahan-bahan 

 5 biji telur gred A, kalu kecik pakai 6 dari fridge

1 cawan mentega..aku suka pakai brand pelangi..sebab memang sedap buat kek mentega pakai pelangi..aroma kek korang akan wangi..dan sedap..

1 3/4 cawan tepung gandum - ayak
 
 3/4 cawan gula pasir (aku kurangkan 2 sudu lagi)

Susu pekat (pakai dalam 1/2 cawan..susu pekat sangat elok untuk buat buttercake sedap dan moist), serbuk penaik 1sudu penuh KFC, sirap ros dan esen vanila.

overlett  1sudu kecil


Cara-cara

 Pukul mentega bersama gula - high speed

 Pukul sampai gebu (mentega bertukar colour menjadi putih dan gebus)

 Masukkan  telur sebijik-sebijik..jangan stop..teruskan memukul sampai telur habis..hahah..

 Masukkan overlett dan pukul lagi

 Masukkan tepung sedikit demi sedikit..

 Masukkan susu pekat dan pukul lagi..Tak payah lama..just nak sebatikan sahaja

Tarraaaaa....dah siap..divide dua bahagian.or ikut suka-suka hati korang..aku nak buat belang-belang merah dengan putih jek..yang putih aku boh esen vanila..lagi satu pakai perasa sirap ros..

Satu lagi aku pakai sirap ros
 
 Nah..begini rupanya yang dah letak sirap ros

 Ni pulak yang letak esen vanila..masukkan dalam acuan yang dah disapu dengan mentega..bakar sampai masak..kepanasan ikut lah oven korang..sebab oven ni lain2..kalu oven aku..aku pakai 200' bakar selama sejam..sejam tu memang aku tak bukak2..bila da sejam baru aku bukak, untuk tengok kek dah masak ke belom..cara nak tengok kek masak ke x..cucuk dengan lidi satay..kalu tak melekat maknanya dah masak lah kek korang..
p/s- masa bakar kek,janganlah setiap 5minit bukak oven korang..nescaya bantat kek itu nanti..huahuahua...

 Jeng..jeng..jeng...dah siap..tetiba rasa  nak gelak tengok design kek aku..hahaha..tak berseni lasung..:P

Eh..eh..tetiba jek ada colour lain...ye!!! aku buat dua adunan..satu lagi rasa oren dan coklat..

 (^_^)y

Okey korang sampai sini sahaja n3 kali ini..kita jumpa next n3 dengan kecintaan yang lain..Selamat mencuba korang..InsyaAllah mesti puas hati..lembut..gebu..dan sedaaaaaaappp...

(^_^)y

No comments:

Post a Comment

Post a Comment