http://my.fiveminutesofyourlife.net/p/enjka

Sunday 16 March 2014

Cara Mudah Buat Solok Lada / Sarok Lada

Assalamualaikum....ehem2,berjumpa kita sekali lagi..dalam n3 yang sama iaitu pasal makanan..yelah apa lagi yang mampu aku share selain daripada origami..Idea untuk berorigami memang kelaut, tak ketahuan nak buat apa..Kadang-kadang idea macam datang, tapi bila pikir nak memotong, melipat kertas bagai...terus aku malas...hahaha....Disebabkan idea untuk makan memang tak akan putus selagi bernyawa..maka dengan itu, berlambak-lambak lah aku tepek n3 pasal makanan..Tapi makanan yang aku mampu share, haruslah yang senang-senang hokey..kita bukan masterchef nak tepek resipi makanan bertaraf berbintang-bintang..Haritu, mak tuan belog buat solok lada..tuan belog hanya bertindak sebagai runner aka pembantu chef..penat woi jadi pembantu chef...kena pulak chef yang kuat ngat bagi arahan..pengsan kita..okey, sesi luah perasaan dah tamat..jom tengok resipi..


bahan-bahan :-

Korang perlukan cili besar..sila buang habis biji cili..sebenarnya, kalu nak buat solok lada ada cili dia, tetapi kat sini mana ada orang jual cili 2, so pakai lah cili ini..tapi serius, memang beza rasa dia, kalu pakai cili solok lada memang sedap..cili biasa ni kurang sikit..Lagi satu, kenapa cili sekarang bila masak rasa macam plastik ek??..macam berkulit..tebal lak 2..ntahlah mungkin aku jek rasa gitu...(-_-)

 Ikan selayang/kembong/tengkiri...aku pakai ikan selayang..sila rebus..dan asingkan isi dengan tulang

 Bawang merah dan halia (dalam 1/2 inchi )

 Lada hitam kisar halus...Korang juga memerlukan kelapa parut..sorry lupa nak ambil gambor..


Cara-cara :-

Tumbuk bawang, halia sampai lumat, masukkan isi ikan dan kelapa parut dan tumbuk lagi, perasakan dengan garam dan serbuk lada hitam..

 Isi ikan rebus

 Begini rupanya isi ikan yang siap ditumbuk bersama bahan lain

Sumbat isi ikan tadi dalam cili..kemudian kukus sampai masak..kalu nak tahu masak ke tidak..bila cili dah layu dan lembut maknanya masak la tu..

Tarraaaaaa...beginilah hasilnya solok lada..senangkan?????? (sila angguk :P)..siap untuk dimakan..ikut korang lah nak makan camne..aku makan gitu je..tak pandai aku nak makan dengan nasik..sebab aku makan solok lada macam pisang goreng je..hahaha..hebatkan aku..(-_-)..okeylah, sampai sini sahaja n3 kali ini..kita jumpa next n3..


~SELAMAT MENCUBA YE KENGKAWAN~
(^_^)y

No comments:

Post a Comment

Post a Comment