http://my.fiveminutesofyourlife.net/p/enjka

Sunday 7 September 2014

Cara Masak Ikan Masak Taucu Senang Cepat Lagi Sedap

Assalamualaikum...Salam Sejahtera...bertemu kita lagi, n3 kali ini tetap aku tepek pasal makanan...Ikan masak taucu...aku suka sangat lauk simple cenggini...sedap weh, buat pedas-pedas, kena pulak dengan nasi panas..memang bertambah-tambahlah...Hmmmm aku rasa jarang sekali aku makan tak bertambah..mesti tambah..rasa pelik bila tak tambah..bagi aku pinggan pertama sebagai pembuka selera gitu....hahaha., kali ini aku masak ikan gelama masak taucu letak peria...sedap wehhhhhhh.....fuhhhhhhh..kecur air liur plak rasa...Okeylah, bagi yang berminat jom layan cara mudah cepat lagi sedap masak ikan masak taucu ini..serius senang gilos wa cakap lu...:P


Korang memerlukan ikan gelama, kalu nak pakai ikan lain pon boleh..tapi bagi aku, sedap pakai ikan gelama ni..

Cili hijau, bawang putih bersama kakak tirinya si bawang merah..tomato'man', halia...sila hiris halus bawang merah, bawang putih, halia..cili hijau dan tomato potong besar-besar ikut suka hati korang

Tidak dilupakan cili padi letak banyak-banyak baru terangkat..cili padi ni hiris halus, if korang rajin boleh tumbuk, jangan lumat sangat..kasar-kasar baru best...

Peria - ikut suka nak letak ke tak
 
 Taucu Pak Bilal

Mula-mula goreng ikan..ketepikan..kemudian, tumis semua bahan yang dihiris halus tadi sampai garing..masukkan sedikit air asam jawa..masukkan peria dan masak  sampai lembut..masukkan taucu..perasakankan dengan garam..kalu suka letak gula (aku tak letak)..Last, masukkan tomato dan bawang besar potong bulat..

Wokehhhhhh.....siap untuk dimakan seisi keluarga..pasti tambah-tambah...makan simple-simple gini memang sedap..jemu jugak kalu bersantan sangat..Okeylah, sampai sini sahaja n3 kali ini...Kita jumpa next n3 wokehhhh....

~SELAMAT MENCUBA KENGKAWAN~
BYE (^_^)y

No comments:

Post a Comment

Post a Comment