http://my.fiveminutesofyourlife.net/p/enjka

Wednesday 5 March 2014

Cara-cara Buat Pecal Serius Sedap

Assalamualaikum...Salam Sejahtera..Salam 1Malaysia....Salam Sayang..Salam bersalam-salaman (engkau dah kenapa???hahaha)...Aiiipp..berjumpa kita lagi..Siapa suka makan pecal?????sila senyum tunjukkan semua gigi anda (tanda suka yang teramat sangat..:P)..N3 kali ini tuan velog nak share dengan korang cara buat 'Pecal Jawa'..sebab apa jawa???ntah..aku kalu pecal je terus otak aku set as makanan jawa..lagi satu sebab, ini adalah makanan favourite ayah aku, maklumlah orang jawa memang tentu-tentulah dia suka..makan bertambah-tambah..kalu bulan puasa lagi  tensi tahap nak garu-garu dinding..sepanjang bulan puasa request pecal.. tapi kalu masak pantai timur memang ciput jek dia makan (memilih sangat bapak aku..kecik hati,hempedu, limpa mak kita tau..hahaha)..Tapi kalu aku, dua-dua aku sebat..makanan jawa ke..pantai timur ke..sedap jek kat tekak aku..hahaha..Okeyla sesi meluah perasaan dah tamat..jom tengok resipi....

Untuk buat kuah pecal..korang kena ada kacang tanah..goreng kacang tanah.......next.........

Daun limau purut, ikan bilis (goreng jugak)..kebiasaannya pakai belacan..tapi disebabkan rumah ni ramai sangat orang resdung, so pakai ikan bilis..Rasanya tetap sedap..hihi

Cili kering juga digoreng garing..ade jugak setengah yang letak bawang merah..tapi resipi yang mak aku bagi, hasil berguru dengan mak mentua dia..bawang tidak digunakan..sebab???tak nak kuah macam berlendir katanya..aku tak paham..dan malas nak paham..aku suka ikut jek..janji sedap..hahaha..malas nak tanya kenapa..dan kenapa..mahu kena ketuk dengan senduk nati..haha

Bila semua bahan tadi sudah dikisar halus....satukan dalam satu bekas..dan bancuh dengan air panas mendidih..perasakan dengan garam gula dan paste asam jawa..korang boleh adjust rasa ikut citarasa korang..

Nah...begini yang siap dibancuh..Mula-mula bancuh memang kuah kelihatan cair sedikit,sebab kacang belum kembang..nati lama ckit kuah mula memekat..


Sediakan sayur -sayuran untuk dimakan bersama pecal..yang aku pakai, kangkung, kacang panjang (celur )..taugeh..selalunya bila makan pecal kitaorang akan buat taugeh sendiri..lagi lemak rasa dia,sebab kontot-kontot..tapi disebabkan tak sempat pakai je taugeh biasa..apa nak sempat nya..time tu nak makan ..time jugak nak minta buat..nak buat taugeh pon tak nyempat-nyempat..(ye sesi meluah perasaan sekali lagi..giler lega dapat luah perasaa..hahaha) 

  
Selalunya tidak cukup makan pecal hanya berkuahkan sambal pecal sahaja..pasti akan meminta masak lodeh ini..sekali lagi ikut selera ayah..ayah soh letak kacang mata hitam..baikkkkkkkkk..kami menurut perintah..hihi..sedap weh..serius tak tipu..kalu masak lodeh ni,2x kali tambah aku..(hahaha..kuat betol makan:p )..tidak dilupakan, pecal sedap jugak dihidangkan bersama nasi impit..pasti bertambah..dan terus bertambah..hihi

Sekian n3 pasal pecal jawa kali ini..harap sedikit sebanyak dapat membantu..hihi..ini korang mest cuba..sedap weh...okeylah..kita jumpa next n3 dengan cerita yang lain ye..


~SELAMAT MENCUBA~
(^_^)y

No comments:

Post a Comment

Post a Comment