http://my.fiveminutesofyourlife.net/p/enjka

Wednesday 26 March 2014

Cara Mudah Buat Kuih Tiram Rangup,Rapuh lagi Sedap


Assalamualaikum...Salam Sejahtera..Salam 1Malaysia..hai korang..sudah lama rasanya aku tak update belog ni..kesian blog kita bersawang-sawang dah..hahaha..siapa suka makan kuih tiram???? kalu aku, aku suka kuih tiram ni, tapi aku suka yang nipis-nipis dan rangup-rangup dan tak bertepung sangat dengan gula..(sangat ngada-ngada tekak aku..-_- )..Selalu kalu beli kuih tiram ni memang tak berapa memuaskan hati, limpa, paru-paru dan tekak tuan belog..Tebal, keras, terlalu banyak gula dan tak rangup menyebabkan putus selera makan aku..haha..Disebabkan kuih ini kegemaran tuan belog, jadi harus try n error untuk hasilkan kuih tiram yang menepati piawaian tekak tuan belog..hahaha..Harini aku berbesar hati nak share cara-cara buat kuih tiram..walaupun rasanye semua orang dah tahu cara nak buat kuih yang giler senang ini, tapi aku tak kira..aku nak tepek jugak haha...Bagi yang belum pernah cuba, cubalah!!! (sila bagi perhatian tanda seru disitu..^_^ )

 
Korang memerlukan sekilo tepung..bagi aku tak banyak mana kalu sekilo tepung..pejam mata tahu-tahu habis..haha
Marjerin..aku pakai dalam 3 sudu besar..aku suka pakai brand pelangi..sebab wangi lah bau dia..


Bancuhkan air sejuk besama garam..(pakai air sejuk dalam peti sejuk)..supaya kuih tiram rangup...


Adunkan tepung, marjerin , SEBIJI TELUR (sorry lupa ambil gambar telur, bagi yang tak tahu rupa telur sila google..serius aku macam mintak kena lempang nih..haha), dan air..Uli sampai jadi doh, seperti gambar di atas...sila bulat-bulatkan  doh anda kepada bahagian yang kecil..

*aku pernah try bancuhan bersama santan kelapa bagi gantikan marjerin, tapi hasilnya tak berapa puas hati..jadi keras dan tak rangup dan rapuh *


Canaikan doh anda... untuk dapat kan kuih tiram yang berlapis-lapis yang banyak dan nipis..korang perlu canai doh  sampai nipis..semakin nipis anda mencanaikan doh, semakin rangup dan berlapis-lapis kuih tiram anda..(dah macam hipotesis sains la pulok...:P )

Korang perlu sedikan batter untuk disapu pada doh yang telah dicanai nipis tadi, korang bancuhkan tepung jagung bersama minyak..seperti gambar diatas..


Haaaaa...sapu bancuhan tepung jagung+minyak atas doh seperti gambar diatas...part ni aku paling suka..


Bila dah sapu rata bancuhan tepung jagung + minyak...gulung padat-padat doh tadi..semakin kecik dan padat gulungan doh, semakin rangup dan nipis tekstur kuih tiram anda..hahaha

 
Potong kecil gulungan doh tadi...seperti gambar ini...


Kemudian...canaikan seperti ini..masam nak roll gulungan kecil doh ini,  pastikan letak menegak..jangan roll atas jalur-jalur Tu...

Goreng sampai keemasan...ada orang suka goreng warna pucat-pucat..aku gemar kaler coklat-coklat sikit..
Bila dah garing, angkat dan tos kan..biar sejuk sikit dan taburkan gula icing..tahap kemanisan ikut citarasa korang okey..


Nah.....begini hasilnya...kuih tiram rangup krup krap krup krap...cubalah, InsyaAllah korang akan berpuas hati...hihi..

~SELAMAT MENCUBA YE..~
(^_^)y

5 comments:

  1. Dah Cuba resepi awak . Terima kasih. Sedap 😍

    ReplyDelete
  2. Lama mencari resepi ni.sblm ni saya dah buat 2x utk raya.resepi org lain ada, tpi nak yg ni jgk.

    ReplyDelete
  3. Dh try resipi yg sis share ni. Mmg menjadi utk 1kg tepung gandum.. Tp utk tepung yg 850g agak2 resipi msh sama ke sukatan tu?

    ReplyDelete
  4. 2021 sy dh komen.ni 2023 ttp cari blog ni utk resepi ni. Sy cam gambar dlm talam tu.dh 9 thn resepi ni.kna scroll bawah².

    ReplyDelete