http://my.fiveminutesofyourlife.net/p/enjka

Tuesday 8 July 2014

Cara Buat Serunding Ikan Mudah Tetapi Penat

~SERUNDING IKAN~
Assalamualaikum..Salam Ramadhan semua...bertemu lagi kita ye..haaa..sekali lagi n3 kali ini pasal makanan. Maklomlah, bulan puasa..tiada apa yang sangat sesuai untuk aku tepek selain makanan..Nak tepek pasal 3D Origami????Ohoiiiiiii malas lah puasa-puasa ni nak potong lipat kertas bagai..:P..Siapa suka serunding???tak payah lah angkat tangan...:p haha..Kalu bulan puasa dan bulan raya puasa serunding antara makanan yang mendapat perhatian ramai, tak kira lah serunding ikan, ayam. or daging. tapi yang pasti serunding sangatlah sedap buat cicah dengan lemang, ketupat, nasi impit or ketupat palas..tapi aku lagi sedap makan ratah gitu jek..hahaha..Semalam tuan belog cuti, ingat cuti boleh berdondang sayang dirumah, tidak sama sekali, aku dikerahkan untuk membuat serunding ikan untuk inti popia..Disebabkan bulan puasa yang mulia ini aku akur dengan arahan itu. Maka operasi meyerunding ikan dilaksanakan..Jom tengok cara buat serunding ikan yang mudah TETAPI PENAT...-________-

Bahan-bahan :-
Untuk sekilo ikan sardin/selayang (ikan ikut suka2 hati korang), serai, halia lengkuas, bawang dan bawang putih seperti gambar diatas..aku just agak-agak ikut suka-suka hati aku..


Racik kecil-kecil bahan tadi dan...ZZeeeekkkkk..sampai halus..

 
Rebus ikan dengan garam
Asingkan isi ikan dengan tualng..kisar tulang ikan dan tapis ambil air tulang ikan tadi
Tumbuk isi ikan tadi hingga halus
Masukkan semua bahan tadi dalam kuali..Owhh..lupa..tidak dilupakan cili kering kisar..tapi aku tak pakai cili kisar, aku pakai serbuk cili..malas nak kisar cili lagipon cepat sikit kering..kuantiti cili ikut suka-suka hati okey
Masak atas dapur dengan api paling kecil..sesekali kacau supaya tak hangit..time ni korang boleh bersiul-siul sambil kumpul tenaga, coz, bila air dah mula kering korang akan kacau tanpa henti supaya tak hangit..sampai ketiak pon bau hangit..hahaha
Bila air kering boleh perasakan dengan garam gula..kalu korang nak lemak ley la letak santan macam serunding yang lain..tapi yang ni untuk buat popia kecil aku tak letak santan sebab nati popia tak rangup

 
Kacau tanpa henti. disini sangat menguji kesabaran..naik kejung lengan aku...serunding tak hangit, ketiak pulak bau hangit..Errkkkkk..:P
Teruskan mengacau..haisshhhh haus giler time ini..sabor je lah..
Tarraaaaaa...dah siap..banyak jugak dapat..yang simpan dalam peti dulu untuk buat popia nati..

okey korang sampai sini dulu okey..kita jumpa next n3 okey...yang pastinya memang pasal makanan lah kan..hohoho..

~SELAMAT MENCUBA~
(^_^)y

No comments:

Post a Comment

Post a Comment