http://my.fiveminutesofyourlife.net/p/enjka

Monday 30 December 2013

Cara Mudah Buat Jeruk Maman

Yuhhuuuuu..Assalamualaikum...Salam Sejahtera,,Salam Jeruk..haahaha...Jeruk???..Siapa yang tak tahu jeruk kan..Jeruk yang selalu kita makan versi masam manis dan diperbuat dari buah..Tapi korang tahu tak pasal 'Jeruk Maman'?..Jeruk maman ni diperbuat dari pucuk maman,dan tak la manis macam jeruk buah yang biasa kita makan..Aku tak pandai nak explain rasa dia macam mana, yang aku tahu rasa dia sangat sedap..Makan dengan nasi, lawan dengan ikan bakar, cili padi...wah..sangat sedap...Aku makan jeruk maman ni pun sebab ni makanan mak aku..dari kecik biasa sangat tengok mak makan ulam-ulam dan makanan kampung macam ni..So, selera aku pon selera kampung..T_T..(kampung girl gitu..:P )

Bahan-bahan :-

 Ini bahan wajib hokey...'Pucuk Maman', cili padi, garam kasar, nasi sejuk dan air.


Cara-cara :-


 Bersihkan pucuk maman, masukkan dalam bekas...letak garam kasar..nasi sejuk..dan cili padi
(ada jugak yang blend nasi+garam+air, tapi aku lebih tak blend  sebab tak nak jeruk jadi keruh..^_^ )


 Masukkan air..jangan penuh sangat..separuh bekas sudah cukup..


 siap!!!! peram 3 hari...


Ni  belum cukup 3 hari..baru setengah hari dah tengok2 (dasar gelojoh kau kan..hahaha)..baru buat pagi tadi hokey..kalu dah cukup 3 hari warna dia akan layu sikit..
Selain dimakan begitu bersama nasi, 'Jeruk Maman' juga sedap dimasak lemak bersama ikan..hehehe..

~ SELAMAT MEMCUBA~

(^_^)y



No comments:

Post a Comment

Post a Comment