http://my.fiveminutesofyourlife.net/p/enjka

Tuesday 7 January 2014

Cara Buat Sambal Belacan


Ohoiiiiiiii...sambal belacan???? ye tu sambal belacan...tak melayu la weh tak kenal sambal belacan..penyedap makanan yang sangat glemer di kalangan orang Melayu..Memang rugi tak dapat makan sambal belacan..kurang nikmat makan sebagai orang Melayu..Tapi tak semua boleh makan sambal belacan sesuka kehendak tekak..Orang itu, adalah aku..aku sekarang ni tak berapa boleh makan sambal belacan...kalu makan tak berhenti bersin..gatal-gatal habis muka ni..huhu..Orang makan terpaksa jeling ekor mata je...sambil hidung kempang kempis tanda sayu, sedih, geram dan tensen..(hahaha..giler..T_T )...Okey lah jom tengak cara mak aku buat sambal belacan..

Bahan-bahan :-


Jangan panggil sambal belacan jika tiada 'belacan', cili padi, limau kasturi....Sambal belacan ni pon banyak jenis, ade yang letak tomato, mangga muda, buah bacang, buah binjai, belimbing buluh, ikan bilis, bawang putih @ merah...dan macam-macam lagi..Tapi yang aku tunjuk ni basic sambal belacan..korang boleh olah ikut kretiviti n selera korang ye..

  • Tumbuk cili bersama belacan terlebih dahulu agar tak lah terpercik biji cili masuk mata..nanti tak pasal-pasal merangkak-rangkak cari air...
  • Belacan haruslah dibakar terlebih dahulu..ada jugak aku tengok orang goreng..ikut koranglah..kalu aku tak payah bakar dan goreng pon okey..hihi (dasar gelojoh kau kan..:P)
  • Bila cili hancur (jangan lah lumat sangat tak best) , masukkan gula sikit dan air limau..n tenyeh penuh perasaan..hahah..(ikut citarasa korang, aku tak suka sambal belacan manis nak gila.. -_- ) 


Tarraaaaaa...siap..boleh makan bersama nasik panas..bersama lauk pauk lain..kalu mampu nak makan dengan nasi saja okey..tak masalah..hahahah..


~ SELAMAT MENCUBA ~

No comments:

Post a Comment

Post a Comment