http://my.fiveminutesofyourlife.net/p/enjka

Friday 17 January 2014

Cara Mudah Buat Agar-agar Santan

Assalamualaikum korang...Lama jugak aku meng'anak tiri' kan velog ini...Penyakit malas melanda diri la..so nak buat camne..ubat penyakit malas memang tak ada..hehehe..Now ahkak dah rajin sikit update velog..Korang pernah makan agar-agar ni x? aku tak tahu nama die, yang aku panggil agar-agar santan..Ini adalah agar-agar 'temaghan' kita (kegemaran , saje nak mintak tampor kann..:P ). Masa kecik-kecik aku paling nyampah kalu mak buat makanan ni..rasa tak sedap sangat time tu..TETAPI, bila makin matang ni..tup2x suka giler pulak..kalu nak tahu ni batch kedua..yang 1st perasa gula merah..Sorry takda gambor..tuan blog gelojoh sampai tak hengat nak snap gambor...heheh..Nak buat die memang senang gilozzz..yela, aku memang suka benda yang senang-senang, kalu boleh..campak-campak sambil pejam mata dan tarrrraaa siap...(serius dasar pemalas kan..-________________- )...Bagi yang berminat jom tengok resipi...
 
 
Bahan-bahan :- 
 
Agar-agar..puas aku belek-belek pack dia, tak jumpa berapa gram..hmm..senang citer korang beli yang pek kecik,harga dalam 2 hengget...


Gula pasir dalam 1 1/2 cawan..air dalam 3 cawan..dan perasa yang korang suka...Aku???tetibe rasa nak comel-comel (ErrrKKKkk) terus kita pilih sirap...sebab nak tema pink...:P


Telur ayam sebijik, dan santan kelapa dalam setengah cawan (santan tu korang boh garam sikit eh,supaya datang kelemakan kat agar-agar korang..bila dah lemak rasa mesti sedap..dan bila sedap wajib makan banyak kali...hohoho )


Cara-cara :-




  • Basuh agar-agar
  • masak bersama air 3 cawan tadi sampai agar-agar larut
  • masuk gula dan daun pandan 
  • Bila gula dah larut, pelan kan api
  • Kocak telur bersama santan 
  • Padamkan api, cepat-cepat masuk bancuhan telur + santan kedalam larutan agar-agar, kacau pelan-pelan, dan tuang dalam acuan, bila suda sejuk korang boleh letak dalam peti ais kasi sejuk-sejuk, baru best nak makan hahaha..



Okey Selamat Mencuba
~ TATA~
(^_^)y

No comments:

Post a Comment

Post a Comment