http://my.fiveminutesofyourlife.net/p/enjka

Friday 14 February 2014

Cara Buat Rendang Ayam Cepat dan Mudah

Assalamualaikum...lama jugak rasanya tak update blog..fuuuhhh..fuhhh..fuhhh...(aku tengah tiup sawang okey...baru dua tiga hari dah bersawang..:P )...Rendang????ye rendang...tak melayu lah.. tak kenal rendang..Rendang salah satu makanan tradisi melayu yang sangat fofular, lebih-lebih lagi time Umat Islam menyambut 'Hari Raya Aidilfitri'..Punyalah popular dan sinonimnya rendang dengan orang Melayu + Hari Raya, sampai lagu pon cakap pasal rendang..Rendang yang aku share dalam blog ini adalah rendang biasa...Kalu tanya aku, aku lagi suka rendang cili api, lagi terangkat..hahaha..hokey, sesi membebel dah tamat...:P



 Untuk buat rendang ayam, ofcoz la kena ada ayam..kalu pakai itik, jadi rendang itik..hahaha




bahan kisar - cili kering+halia+kunyit+bawang merah bawang putih+lengkuas





Serai pon kisar jugak..baru best rendang itu...aku suka ratah serat-serat rendang..sedap weih sapu kat roti..







 Bahan racik - daun kunyit , daun limau purut tak perlu racik




 Asam jawa dan kerisik




Santan - ikut koranglah nak pakai yang segar dari ladang ke tak..aku?pakai yang hado je..
 

cara buat-
  • korang campak sume bahan kisar + santan...masak sampai agak kering air 
  • masukkan ayam..kerisik..asam jawa..masak la sampai masak..(ikutla tahap kepekatan kuah yang korang nak)
  • letak garam gula cukup rasa..letak daun kunyit+daun limau purut, kacau rata
  • hidangkan..
# senangkan buat rendang..main campak-campak je..tahu-tahu jadi..

Okey korang ni sahaja n3 kali ini..berjumpa next n3..

~SELAMAT MENCUBA~
(^_^)y

No comments:

Post a Comment

Post a Comment