http://my.fiveminutesofyourlife.net/p/enjka

Monday 31 March 2014

Cara Buat Mee Chalong

Assalamualaikum korang....Salam Sejahtera korang..berjumpa lagi..macam biasa aku nak tepek pasal makanan lagi..ye aku tahu sudah lama aku tak tepek pasal 3D Origami..aku bz lah...takda masa nak potong lipat kertas..(kukuh sangat kan alasan itu..-_- )..takpelah, daripada aku biarkan  blog aku ni berhabuk, bersawang bagai...adalah lebih baik aku tepek pasal makanan..Maklumlah makanan kan kecintaan aku jugak..hahaha..weh korang!!pernah dengar tak pasal 'Mee Chalong'???? pernah makan????..Bagi yang tak tahu mee chalong ini adalah salah satu masakan pantai timur jugak lah..yang sangat popular dikalangan orang pahang area Beserah..Disebabkan mak kita asal sana, jadi aku sudah terlalu biasa makan makanan ini..Kalu masa kecik-kecik dulu nak makan mee chalong terpaksalah merayu-rayu kat mak buatkan..Sekarang kita dah besarlah..setakat mee chalong..pejam mata je der..hahaha..(giler takbur..)..Mee chalong ni lebih kurang macam mee sup je..perbezaannya terletak pada sup dan bola-bola ikan..senang citer mee sup ikan lah..Beserah kan kawasan pantai..so, banyaklah ikan..jadi banyaklah makanan berasaskan ikan..okeylah tamat sudah sesi penerangan..bagi yang berminat jom tengok cara buat mee chalong.. 

Bahan utama adalah ikan...ikut koranglah nak pakai ikan apa..aku pakai ikan kembong je..

Ikan tadi hendak diasingkan isi ngan tulang..(kaedah macam nak buat keropok lekor lah..)..kisar isi ikan sampai jadi seperti gambar di atas..jangan buang tulang ikan,sebab nak rebus buat sup..

Tepung jagung...untuk buat bola ikan,jangan letak banyak tepung jagung..agak-agak okey..kalu korang letak banyak nescaya liat lah bola ikan korang

Lada hitam untuk letak sikit dalam bola ikan dan dalam sup

daun sup dan daun bawang untuk letak dalam bola ikan dan sup ikan

satukan isi ikan yang dikisar, tepung jagung, garam, lada hitam dan daun bawang+daun sup...adunkan sebati..

Bulatkan isi ikan tadi jadi bola-bola seperti ini..

Nah.....begini rupa dia..kalu korang suka boleh letak macam-macam dalam bola...aku suka letak lobak merah dadu kecil..selain cantik..rasa dia pon sedap...rasa rangup-rangup lobak..

Ambil sedikit isi ikan tadi..sumbatkan dalam tauhu goreng

Bahan-bahan buat sup



Rebus tulang ikan..tapis tulang ambil air sahaja..dan boleh buat sup...Ohoiiiii..aku malas nak taip cara buat sup...hahah...aku mengandaikan korang tahu buat sup..hihi ..hmmm..senang citer korang rebus air rebusan ikan bersama rempah sup,seperti gambar diatas..masukkan bola ikan dan tahu..dan rebus sampai masak..perasakan dengan garam dan lada hitam..bawang merah,halia,bawang putih yang dihiris tadi korang goreng sampai naik bau...dan masukkan dalam sup tadi..masak sekejap..letak tomato dan daun bawang+daun sup...siapppppp...harap korang paham la ye..

Nah..siap untuk dimakan..weh..pesal pakai bihun ni..cakap mee chalong..hahaha..aku tak suka lah mee sup..so aku pakai bihun..makan bersama sambal kicap..memang terangkat...

#korang????nak bagitau ni..kalu korang tak gemar pakai ikan..korang boleh gantikan dengan ayam...cara nak buat bola ayam dan sup ayam sama je seperti gambar diatas..aku dah dua tiga kali buat pakai ayam..sedap jugak weh...dua-dua aku suka, ikan pon sedap..ayam pon sedap...hahaha#

~SELAMAT MENCUBA KORANG~
(^_^)y

No comments:

Post a Comment

Post a Comment