http://my.fiveminutesofyourlife.net/p/enjka

Thursday 27 March 2014

Cara Mudah Masak 'Pisang Muda Masak Lemak'

Assalamualaikum....Salam Sejahtera..Salam 1Malaysia...sampaikanlah salam..cintaku padanya..terima kasih...hahaha (gilos...-_-)..Semalam tuan blog tepek cara buat kuih tiram..Harini nak share makanan lain pulak..Bila lah aku nak tepek n3 origami pon aku tak tahu..Ohoiiiiiii..idea kurang,penyakit malas yang lebih nih..Harini rasa nak tepek masakan kampunglah..masakan kampung adalah kecintaan aku dan tekak aku..maklumlah kita kan orang kampung..sebenarnya makanan kampung ni adalah pembuka selera, lauk-lauk kampung digandingkan dengan nasik panas-panas..ada pulak sambal belacan, budu or cencalok, memang bertambahlah selera makan...'Pisang Muda Masak Lemak'..siapa suka?????aku suka gilos....hahaha..tapi kalu pisang muda masak lemak ni aku suka makan kulit dia je...:P...Okeylah jom tengok cara buat makanan yang serius sedap ini...haha..


Korang memerlukan pisang muda...siatkan kulit dan rendamkan dalam air sejuk supaya tak lebam..


lengkuas, bawang merah, kunyit hidup...aku memang masak lemak tak letak bawang putih..sebab???mak aku dah ajar gitu..kite follow je..tak nak derhaka gitu....hahaha

Cili padi..ikutlah tahap kepedasan korang..kalu suka pedas berdesing, sila letak sekilo...hahaha..

Ikan bilis sebagai penambah rasa..kalu korang suka pakai rencah lain okey jugak. takda hal punyalah..:)
* bawang ,lengkuas, bilis, cili padi dan kunyit hidup tumbuk lumat..kalu nak blend pon tak da masalah...


Jangan lupa santan lemak manis..

Cara-cara :-
- rebus pisang sampai empuk, angkat dan tos kan
- celur kulit pisang sampai lembut, angkat dan toskan
- masukkan bahan yang dah ditumbuk dalam periuk berisi sedikit air masak sampai naik bau dan mendidih..
- masukkan pisang dan kulit pisang tadi
- masukkan santan dan perasakan dengan garam..bila mendidih boleh angkat dan sedia untuk   dimakannnnnnn...

Senangkan????? (angguk plzzzzz....)..okey, sampai sini sahajalah n3 kali ini...kita jumpa next n3 okey...

~SELAMAT MENCUBA YE KENGKAWAN~
(^_^)y

No comments:

Post a Comment

Post a Comment