http://my.fiveminutesofyourlife.net/p/enjka

Wednesday 9 July 2014

Cara Senang dan Sempoi Buat Kari Ayam


Assalamualaikum..Salam Ramadhan..Selamat menjalani ibadat berpuasa..pejam celik pejam celik dah nak masuk 11 hari kita berpuasa. Rasa sekejap sangat kan???Aktiviti paling best di bulan puasa ini, bila ramai-ramai rewang kat dapur masak juadah berbuka puasa...lagi best bila nak dekat raya, ramai-ramai buat biskut raya, rumah aku memang jarang sangat beli biskut raya, sebolehnya kitaorang akan buat sendiri, baru best makan biskut raya sendiri, walaupun rasanya tak lah sesedap biskut beli, tapi makcik puas hati sebab dapat buat sendiri..baru la raya namanya...hahaha..Bukan apa aku dah terbiasa sejak kecik lagi selalu tengok dan tolong mak buat biskut raya, rasanya kecik-kecik dulu tak pernah tengok mak aku beli biskut raya, dari biskut, kek, bahulu sampai lah kuih raya goreng-goreng semua mak buat sendiri, kena pulak ayah aku memang tak kan makan yang beli-beli ini (sian mak kite...tssskkk -__- )..Best giler buat biskut raya ramai-ramai, ada pulak adegan merajuk bawah meja sebab tukang bakar kasi rentung biskut (yang merajuk itu sudah tentulah tuan belog hokey..haha).Okeylah, kalu nak cite pasal kisah silam setahun tak habes..jom tengok cara buat kari ayam senang dan sempoi..TETAPI sedap..wah nak jugak kau lambung diri sendiri kan..haha..

Ayam

Santan

Bawang merah, bawang putih, halia (kasi kisar), kentang

Tumis bahan kisar tadi


Masukkan rempah kari dan serbuk cili, kalu suka letak serbuk kunyit, aku tak letak

Masukkan daun kari, rempah sekawan

Masukkan ayam

Masukkan kentang
- Tunggu sampai kentang dan ayam empuk dan masak
- Masukkan santan, letak sayur kalu suka, aku letak terung jek..
- Perasakan dengan garam dan kiub ayam sikit
- Bila mendidih dan sayur lembut, sedia untuk dihidangkan

NaH.....senanng dan mudah kan..main campak-campak je..hahaha..

Lawankan kari ayam dengan ayam goreng kunyit

Jelatah timun dan nenas

Tumis sayur..aku tahu la sayur apa, bukan sawa,bukan kailan, buka pak choi, tapi pahitnye ya ampun..

Kari ayam tadi lawan kan dengan pulut kuning, atas permintaan ayah..last2 dia tak makan..aku jugak kena makan..hahaa

Ade jugak cekodok pisang, permintaan ayah jugak..sudah jadi kebiasaan bapak aku, kalu bulan puasa bukan main semua nak..penat kita tau..pastu tak makan..pastu paksu kitaorang makan..kalu gemok siapa yang susah..hahah

Ni ayam masak merah yang tak berapa nak merah, ni lauk masa time buat serunding haritu

mee goreng

lawankan mee goreng dengan sambal sutun kering

No comments:

Post a Comment

Post a Comment